maandag 30 januari 2012

Starten

Na een goede nachtrust is de pijn in de spieren weggezakt en kan ik alles met een fris hoofd nog eens goed nalopen. Zit alles vast, geen onderdelen over, hangt er niks meer los?

De oliepomp had ik gisteren geprimed, dit doe ik met een dop 12 op een verlengstuk en een gewone boormachine. Vol gas met de boormachine en na enkele seconden merk je dat deze voelbaar zwaarder gaat. Nog een tijdje doorpompen en je hebt overal olie als het goed is.

Eerst maar eens starten met de bougies eruit. Dat lijkt goed te gaan, ik hoor niks geks. Oliedruk lampje gaat meteen na het starten uit. Een goed teken.

Dan maar eens starten met de bougies erin en zonder aan te sluiten. Het lijkt wel alsof de startmotor het niet moeilijker krijgt. Maar ja, er zit een high torque prestolite startmotor in. Het zal wel goed zijn.

Dan maar eens starten met alles aangesloten. De verdeler heb ik er op goed geluk in gezet, met krasjes had ik de oude positie gemarkeerd, dus dat moet ongeveer goed zijn. Wel kan deze 180 graden verkeerd staan. De ontsteking was verder ongemoeid gebleven, dus daar kan niets mee mis zijn.

Starten maar: helemaal niets. Nog niet eens het meest vage plofje. Meestal bij een verkeerd gemonteerde verdeler krijg je plofjes in de uitlaat. Dan maar op benzine. Ook helemaal niets. De verdeler 180 graden gedraaid. Helemaal niets. Wat kan er aan de hand zijn? Stroboscoop aangesloten tijdens het starten. Er is een vonk, en die zit ook ergens in de juiste buurt op de krukaspoelie. Na heel veel nadenken maar eens de compressie meten. Op geen enkele cylinder ook maar enige compressie (in ieder geval minder dan 4 bar). Het sist hier en daar een beetje, maar meer ook niet. Hoe kan dat?

Heel veel theorieen gaan door mijn hoofd: blijven de kleppen openstaan omdat de koppen te ver gevlakt zijn (deze heb ik gevlakt gekocht en weer laten vlakken bij de revisie). Ik heb namelijk geen idee hoeveel er in totaal af is gegaan. Om die theorie te testen (ik heb niets om druk op de cylinder te zetten) schroef ik de tuimelaaras een stukje los. Ik zet er 0.7 mm tussen met behulp van een voelermaat (dat is nl. de dikte van een composite gasket en wordt vaker gedaan om te compenseren). Wat ik ook doe: geen compressie. Dat kan het dus niet zijn. Lekkage is maar op 3 manieren mogelijk: via de kleppen, via de pakking, of via de zuigerveren. Die laatste 2 zijn op zijn minst zeer onwaarschijnlijk. Dan moet er iets mis zijn met de kleppen. Aangezien deze gereviseerd zijn, dan maar naar de nokkenas kijken. Dat was er immers 1 van een 3.9. Die had ik voor montage ik op de werkbank naast elkaar gelegd en volgens mij waren ze op het oog gelijk. Deze foto had ik toen gemaakt.
Die lijken wat mij betreft voldoende op elkaar om niet te de oorzaak te zijn. Ik kan er niet omheen om alles weer los te halen en te controleren vanaf de basis. Dus de distributie eraf en het inlaatspruitstuk. Dan kan ik alle bewegende delen zien en controleren wat er allemaal gebeurt.

Door te kijken naar de positie van cylinder no. 1 en de positie van de nokken op de nokkenas kom ik uiteindelijk tot de conclusie dat deze totaal op het verkeerde moment openen. De uitlaatklep staat open op het BDP !!! Dat kan nooit. Inlaat en uitlaat openen als de zuiger omlaag dan wel omhoog aan het gaan zijn. Bovenaan staat alles dicht. Of ik moet helemaal niet meer weten hoe een motor werkt.

Dan moet er iets met de timing van de distributie niet goed zitten. Gelukkig heb ik van alles foto's en levert de haynes ook de nodige aanwijzingen.
Dit plaatje geeft uiteindelijk de doorslag. Als de markeringen goed staan staat de spie van de krukas ongeveer op 1 uur. De nokkenas op 9 uur. In mijn geval stond de nokkenas op 12 uur. Maar hoe kan dat dan? Die heb ik niet in een vlaag van verstandsverbijstering gemonteerd, maar ik heb daar heel goed op gelet.
Hieronder een plaatje van een nokkenas tandwiel zoals ik afgelopen jaar had gemonteerd.
Zoals je kunt zien is het tandwiel geheel glad. De enige markering is het kleine pinnetje aan de onderzijde (op 6 uur). Dan staat de spiebaan op 9 uur. Kun je je niet in vergissen.
En zo zag de nieuwe eruit. Ik had aangenomen dat de streep in het midden (jaja, zonder de oude en de nieuwe naast elkaar te leggen) de markering voor de timing was. Waarom staat die stomme streep er anders op? Aan deze kant staan ook de letters, dit is voor mij de voorkant. Zoals je ziet staat dan de spiebaan op 12 uur. 90 graden verkeerd. Als je op internet zoekt naar een afbeelding zie je ook meestal deze zijde afgebeeld. En er zit geen handleiding in de doos. Slecht ontwerp wat mij betreft.

Als je het tandwiel omdraait (geen letters, wel een heleboel puntjes in de rand) zie je als je goed kijkt nog een extra puntje staan (op 9 uur). Het tandwiel moet dus op deze manier gemonteerd worden. Zucht.....

Het tandwiel omgedraaid en alles weer monteren. Enkele uren later kan ik eindelijk gaan starten. De compressie meet ik maar niet meer na, het is overduidelijk dat dit ervoor zorgde dat ik geen compressie had.
Bij het starten hoor ik plofjes in de uitlaat, de verdeler staat vast 180 graden verkeerd. Deze omgedraaid en na enkele seconden....VROOOOEEEM !!!

Het is inmiddels laat (weer 1 uur 's nachts) dus het inlopen op 2000 toeren moet morgen maar. Hij doet het, dus meteen weer afgezet en naar bed.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten