zaterdag 7 januari 2012

Versnellingsbak demontage

Vandaag weer verder met de demontage van de versnellingsbak. Alles is al los, ik hoef de kast er alleen maar af te halen. Dit gaat niet helemaal vanzelf vanwege de plakkende pakking. Met een beetje hulp komt hij toch los.
De behuizing los op de werkbank. Ik heb nu zicht op alle andere tandwielen. Hopelijk zijn die in betere staat dan de 5e versnelling.
Zicht op alle tandwielen. Nadere inspectie laat hier geen gekke dingen zien. Een snelle blik op de synchroringen (die goudkleurige met vertanding) en de afstand tussen deze en de vertanding van de tandwielen laat wel wat verschillen zien. Straks maar eens beter meten. Minimum is 0.64mm volgens het handboek.
De secundaire as (Layshaft kun je er met wat manouvreren afpakken.
Die ziet er prima uit. De lagers haal ik er later wel af, dat zou een makkie moeten zijn.
Om het tandwiel van de achteruit eraf te pakken moet je eerst een borgpinnetje (E-clip) en borgpin uit de arm verwijderen.
 Op de foto hierboven gaat het om het pinnetje dat bovenaan in de ronde pen zit die door het deksel zit gestoken. Als je die los hebt kun je de arm met het slipper pad losnemen. De pen door het reverse idle gear wordt verder nog borgs door een circlip (aan de onderkant van het deksel). Vervolgens kun je het tandwiel met pen en al loshalen.
De as met de 4e vernelling kun je nu afnemen (of zodra je de secundaire as hebt verwijderd. deze draait op een klein verstopt lagertje. Gelukking heb ik ook een binnelager trekker gekocht om straks de lagerschaal te kunnen verwijderen.
De speling van de synchro ring meten. Dit doe je door de ring goed aan te duwen (beetje lastig om te laten zien als je ook een fototoestel vast moet houden) en de afstand tussen tandwiel en synchro ring te meten. In dit geval 1mm. Ruimschoots boven de slijtage grens. Waarom zou je dit meten als die ringen zo goedkoop zijn? Altijd vervangen lijkt me. Op de foto kun je nog net de binnenste lagerschaal zien.
Borging loshalen van de selector shaft. Bestaat uit boutje, veer en kogeltje. Veer staat niet onder spanning.
Dit zijn ze.
Vervolgens de hoofdas met de selector uit het deksel tillen. Se selector laat ik gemonteerd zitten, geen reden om die te demonteren. Niks geks aan te zien.

Voor verdere demontage heb ik de as met een doek ingeklemd in de bankschroef.
 De bovenste baulk ring is per ongeluk uit elkaar geraakt toen ik aan het onderzoeken was hoe alles precies werkt. Later weer in elkaar zetten, is niet erg ingewikkeld.
Alles schoonmaken (center plate, extension casing en main casing). Kostte overigens wel enkele uren schrobben. Het verwijderen van de pakkingen was ook een aardig werkje. Maar dat is meestal zo met sleutelen.
Verwijderen lagertje van 4e versnelling. Komt eenvoudig los.
Dan het wat grotere lager van de losse as (primary pinion). In het Nederlands prise as volgens mij. Die komt gemakkelijk los, maar ik moest hier wel wat creatief gezien de lengte van de as. Bij een diesel zal dit wel geen probleem zijn.
As omkeren en clip verwijderen.
En lager eraf trekken. Lager ligt vrij diep in het tandwiel, maar het lukt net.
Afstandsring eraf pakken.
Vervolgens hele setje tandwielen eraf pakken (3 achteruit en 2). Ernaast ligt de baulk ring (NL?) die ik per ongeluk had gedemonteerd.
Op de as is het naaldlager achtergebleven. Die kun je er zo afschuiven.
Vervolgens de as weer omkeren om het laatste tandwiel eraf te halen.
Deze zit strak op een vertanding. Met de poelitrekker (voorzichtig!) eraf trekken. Gaat gemakkelijk.
De hoofdas helemaal leeg.
De synchro ring van de 1e versnelling rechts was niet alleen aan het minimum qua speling (0.6), maar is blijkbaar al een keer vervangen. Dit is een zogenaamde gecoate variant, terwijl de ring links van de 4e versneling smalle groefjes aan de binnenzijde heeft. Overigens ging de bak nog prima in de eerste versnelling.
Het is even afwachten wat de bestelling van Rimmerbros voor synchro ringen heeft, en wat de speling van nieuwe ringen is. De service kit is onderweg. Meteen vanavond de tandwielen van de vijfde versnelling bestellen en de O-ring van de selector shaft.

Alleen nog de lagers van de secundaire as verwijderen en alles ligt los.

Deze week komen de bestellingen binnen en kan ik de zuigers voor montage naar het revisiebedrijf brengen.

Volgend weekend gaat hopelijk het grote opbouwen beginnen !!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten