dinsdag 10 januari 2012

De onderdelen komen binnen

Vandaag komen de eerste onderdelen binnen. Het is bedroevend om te zien hoe weinig het lijkt te zijn voor je geld...

De zuigers zijn ook binnengekomen. Deze zijn van AE, maar ik vind ze toch verdacht veel lijken op de Britpart die ik vorig jaar besteld heb. Volgens mij wordt er aardig wat spul in andere dozen verpakt en voor minder geld verkocht.

Bij het natellen van alle onderdelen blijkt de nokkenas te ontbreken (LRDirect). Paddocks heeft de waterpomp niet opgestuurd en doodleuk op de bon "obsolete" gezet. Ze hebben wel netjes meteen het bedrag teruggestort op de credit card. Helaas had ik graag een berichtje gehad dat ze deze niet konden leveren. Andere keren (bij een stuurhuis) kreeg ik wel netjes een mailtje. Dan maar de oude waterpomp monteren, die was op zich nog goed, dit was meer uit voorzorg.

Het revisiesetje voor de versnellingsbak van RimmerBros is een allegaartje van merken: Rover, Landrover, Allmakes, Britpart. Voelt niet echt aan als een set, maar ze rapen gewoon alle onderdelen ter plekke bij elkaar. Ziet er verder wel compleet uit. De Synchro ringen zijn van het nieuwere (?) coated type. Net als de ring die bij de 5e versnelling zat. Voor 115 GBP heb je alle pakkingen, lagers en de oliepomp weer als nieuw. Wat in ieder set ontbreekt (ook die van Ashcroft) zijn de shims om de speling in de versnellingsbak af te stellen. Dat snap ik wel, want er zijn er een heleboel, en ze kosten per stuk ook tussen de 5 en 15 euro.

Bij Ashcroft heb ik nog een "oil feed plate" besteld. Dat is een deksel dat je achter op de tussenbak (LT230) monteert voor die tussenbakken waarvoor geen zogenaamd cross drilled input gear beschikbaar is.
Dit is het input gear.
Dit is een zogenaamde cross drilled variant. Er zijn dus gewoon extra gaten in geboord om te zorgen dat er olie bij de as kan komen. Voor mijn type tussenbak is er helaas geen variant met gaten leverbaar.

Dit is de oil feed plate. De opstaande rand in het midden steekt in het midden van het tandwiel. De groef aan de buitenzijde pompt als het ware olie tussen de vertanding van de as en het tandwiel. Dat moet er voor zorgen dat het zaakje niet meer slijt. Ik heb namelijk geen zin om deze klus nog een keer te doen.

En zou deze gemonteerd dienen te worden (dit is niet mijn tussenbak, maar een plaatje van internet).


De pushrods (stoterstangen) zien er heel anders uit dan de oude. Deze lijken uit 3 delen te bestaan, de oude uit 1 geheel.
Ze zijn overigens van Allmakes (PR2), wat staat voor Premium Range.
De tuimelaars heb ik ook nieuw, de stalen variant. Daar heb ik voor gekozen vanwege de verhalen over het losraken van het stalen plaatje dat tegen de klep rust.
Ik doel daarmee op het gladde gedeelte aan de rechterzijde. Dat is nu een integraal geheel van de tuimelaar.
En zijaanzicht.
Een verrassing was de tandwielen van de oliepomp van de versnellingsbak in de revisiekit van Rimmerbros. Die zijn van staal. Veel duurzamer dus dan de kunststof oude tandwielen. Nu was me wel duidelijk waar de schade op de oude tandwielen vandaan kwam: metaalsplinters van de 5e versnelling.
De zuigers zijn van Federal Mogul (AE). Het waren de beste die ik kon vinden voor een redelijk bedrag. +0.020 overmaat. In totaal 89.339mm volgens het opschrift. Mag het revisiebedrijf voor me nameten.
En de zuiger van de zijkant met gemonteerde ringen. Kwam trouwens gemonteerd in de doos. Scheelt me weer gepiel, wnt ik heb geen tang om ze te monteren. De zuigerpin moet geperst worden in de drijfstang. Dat gaat het revisiebedrijf voor me doen.Vergt verhitten van de drijfstang en dan snel de pin erin duwen tot exact de juiste positie. Gaat het mis kun je de zuiger weggooien. Voor 80 Euro doen ze het voor me.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten