zaterdag 14 januari 2012

Opbouwen motorblok

Het blok is geboord (+ 0.20), de krukas geslepen (+0.10) en de koppen zijn gereviseerd (kleppen ingeslepen, nieuwe klepgeleiders en klepseals.

De krukas uitpakken.
Weer helemaal spiegelglad.
Spigot bush (toplager?) eruit tikken met de binnenlager trekker.
En de nieuwe geplaatst. Laat zich er simpel met een kuntstof hamer intikken.
Lagerkappen verwijderen en alles goed schoonmaken.
Cylinders weer als nieuw.
Onderste lagerschalen plaatsen. Deze hebben een gaatje en gleuf voor de olie aanvoer. Ze zijn allemaal hetzelfde, behalve die van de derde lagerkap.
Plaatsen krukas.
Lagerkappen erop. De achterste is een rotding. Aan de zijkant moeten "kruisjes" geplaatst worden voor de afdichting. Dit is vrijwel onmogelijk te installeren zonder deze te beschadigen.
Goed schoonmaken !!!
Keerring plaatsen. In het handboek wordt nogal spastisch gedaan over het plaatsen van deze keerring. Ik heb de binnenlip goed gesmeerd, plaatsen was eenvoudig. Wel met de achterste lagerkap nog niet volledig aangedraaid (moet 90 - 96 NM).
De nieuwe zuigers.
Lagers plaatsen. Kan niet missen, ze zijn allemaal hetzelfde, en passen maar op 1 manier.
Mijn nieuw stukje gereedschap, scheelt weer de nodige tijd bij het plaatsen.
De eerste zit erin.
En alle 8. Alles draait soepel rond, uiteraard is er weerstand van keerring en de zuigers zelf.

Tijdens het monteren heb ik op alle lagers CV joint grease (zwart met MOS2) gebruikt voor de smering tijdens de eerste start. Voordat ik het blok ga monteren moet ik natuurlijk eerst de versnellingsbak plaatsen.

Ik verwacht deze week (JIT) de oliekeerring van de tussenbak en de oil seal collar. Dan kan ik de versnellingsbak plaatsen. Na het plaatsen van het vliegwiel en de koppeling kan de motor weer terug in de auto. Ik houd het blok zo licht mogelijk (op de zuigers na dan) om de montage in de auto zo eenvoudig mogelijk te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten