vrijdag 6 januari 2012

Start revisie versnellingsbak

De versnellingsbak had ik er al onderuit, maar nu nog ergens deze laten reviseren of een ruilbak scoren. Dat blijkt helaas wat lastiger dan gedacht. In Engeland heb ik er een paar geprobeerd, maar die zijn ofwel te duur (Ashcroft), te ver weg, of het duurt te lang. Sander van der Haar (Gizmo) kon helaas de revisie niet doen wegens een reis naar het buitenland.

Dan maar zelf doen !

Van het internet heb ik de LT77 overhaul manual gedownload en goed bestudeerd. Daarnaast een forum post van iemand die de hoofdas gaat vervangen:
Rebuild of the LT77 Gearbox - LR4x4 - The Land Rover Forum

Erg leerzaam en uitgebreid. Verder zoekende op het internet blijkt dat het allemaal niet al te ingewikkeld zou moeten zijn. Er zijn 2 lastige punten, nl. het verwijderen van een kraag (oil seal collar) en het tandwiel van de 5e versnelling. Deze versnellingsbak lijkt me nog prima, alleen maakt de 5e versnelling veel lawaai.

Vooruitlopend heb ik een revisieset gekocht bij Rimmerbros (€166,90). De volgende dag al verstuurd ('s avonds pas besteld). Dus dat gaat goed.

Ik heb van alle stappen foto's gemaakt en die hieronder opgenomen.
De start

Daarna verwijderen van de deksels aan de bovenzijde met de schakelmechanismes (hoofd en hoog/laag). Kwestie van verwijderen van een aantal boutjes (sw13) en loshalen. Kan vanwege de pakking een beetje geplakt zitten.

Het nu korte pookje van de versnellingspook. Dit is een zogenaamde Long Stick (52A suffix D). $ boutjes verwijderen en hij kan eraf.
En dit zit er dan onder. Er zit naast vet ook de rode ATF in. Dat zou volgens mij niet moeten, maar kan ook geen kwaad lijkt me.

Het pookje voor hoog/laag. Losmaken boutjes en eraf pakken.
En weer een reservoir met vet en ATF.
Dan nog een paar boutjes en het gehele mechanisme komt los. Je kijkt nu op de selector shaft en onderin de 5e versnelling.
Het mechanisme enigzins schoongemaakt. Alleen nog wat pakking wehalen met m'n nieuwe pakkingschraper.
Het schakelmechanisme uit elkaar gehaald. De veren heb ik opzij gebogen zodat ik die niet af hoef te stellen later. Even opletten bij het verwijderen van het pookje, er zit een veer in onder spanning (ligt nu aan de linkerkant bovenop. Bij verwijderen val je hand erboven houden voorkomt dat deze wegspringt.
Schoonmaken, smeren en weer in elkaar zetten.

Hetzelfde geldt voor het mechanisme voor hoog/laag. Netjes schoon en ingevet.
Op naar de eerste uitdaging: verwijderen van de oil seal collar. Deze is geborgd met een borgveertje (zonder ogen helaas. Beetje een rowtwerkje om die te verwijderen.
In de oil seal collar zit een groef van een mm of 3-4 breed. Daar kun je een lagertrekker inzetten.
Zo dus. De lagertrekker heb ik speciaal voor dit doel gekocht bij gereedschapbetellen.nl. Voor 48 euro en het werkt fantastich ! De collar schijft er eigenlijk vrij gemakkelijk vanaf. Misschien heb ik gewoon geluk ?
D lagertrekker heb ik ook nog nodig om de andere lagers los te trekken. Geen verkeerde investering.
Zo die is er af. Als alles zo gemakkelijk gaat....
Boutjes rondom loshalen van de extension case. Gaan vrij gemakkelijk los. Is sw10 overigens.
2 bouten zitten overigens aan de binnenzijde. Niet vergeten. Of dit de originele zijn? Het feit dat er overal vloeibare pakking tussen zit doet vermoeden dat deze bak niet voor de eerste keer is opengegaan.
Schakelvork loshalen door borgpin eruit te tikken. Pas op dat deze niet in de bak valt. Als deze los is kun je de extension case eraf schuiven.
Mooi schoon van binnen. Niet gek natuurlijk met ATF erin. Dat heeft een groot oplossend vermogen. Helaas smeert het niet al te best. Dan de 3 boutjes (sw10) van de oliepomp los om daar een blik in te werpen.
Ziet er op het eerste gezicht niet gek uit.
Maar bij nadere inspectie blijkt er aardig wat schade aan te zijn (kleine tandwieltje).

De tandwielen van de 5e versnelling. Deze maakt dus lawaai, maar waarom? Mijn vermoeden is het naaldlager op de hoofdas. We zullen zien. Eerst de selector verwijderen.
Borgclip verwijderen. Hier zitten gelukkig wel ogen aan.
Loshalen E-clip van selector fork. Dit aan beide zijden. Dan de 2 bouten van de beugel losmaken en de beugel verwijderen. Zorg dat je er een tod, of je hand boven houdt. In mijn geval sprong de clip 3 meter weg. Is lastig zoeken...
De selector fork met de 2 slipper pads. Die zijn er nog goed uit.Vraag me af waarom hier slipper pads op zitten. De andere vorken zitten geen slipper pads op (voor 1 - 4).
En de beugel verwijderd.
He tandwiel van de 5e versnelling van dichtbij. Hier zit grote schade op !!!!
Dat is de oorzaak van het lawaai en had over niet al te lange tijd voor grote problemen kunnen zorgen. Vraag is wat hier de oorzaak van is. Vreemd genoeg heeft het grote tandwiel van de layshaft zo op het oog geen schade opgelopen. Verschil in kwaliteit?
Koevoet eronder (aan beide zijden). Dit laatste om de ring aan de onderzijde niet scheef te laten gaan en vervolgens te klemmen. Het gaat vrij gemakkelijk, ik hoef geen lomp geweld te gebruiken.
Hij is al er al bijna af, je ziet de naaldlagers al. Ik zie geen gekke zaken.

Tandwiel is eraf. Lager verwijderen door deze open te maken met een paar schroevendraaiers.
Dan de moer van het tandwiel eraf halen. Eerst de borging losmaken met gepast geweld. Vervolgens borgen. Ik heb hiervoor het beugeltje van de selector gebruikt. Die is stevig zat. Met een boutje door een gat in het tandwiel en aan de andere kant vastgezet kan het tandwiel niet meer verdraaien. Het verhaal in de manual met een beugel met exacte afmetingen is onzin. het komt helemaal niet nauw.
De moer is SW32. Die heb ik niet, maar wel een grote bahco. Hij komt vrij gemakkelijk los. Is volgens de manual 240NM overigens.
En met een poelietrekker komt het tandwiel eraf. Gaat ook vrij gemakkelijk.
Alles eraf.
Omdraaien en in de bankschroef klemmen (met todden om de assen).
Deksel verwijderen. Er lijkt geen pakking tussen te zitten, maar toch wel. Is helemaal platgedrukt. Wat de invloed daarvan is op de speling op hoofd- en secundaire as? Vreemd, want volgens manual moet die nogal precies afgesteld worden. Ondanks dat de pakking is samengedrukt in de loop van de tijd toch aardig wat speling op beide assen. Op gevoel enkele tienden van een mm. In het linkergat zit een keerring (met vloeibare pakking). Prutsers, hoewel het wel gewerkt heeft. Ik vermoed dat dit komt door slijtage van de lagers. Vraag me af wat dat weer gaat worden met de nieuwe lagers.
Onder het deksel 2 lagers. De lagerschalen kun je er zo uitpakken. Die van de hoofdas (uitstekende as) heeft wat schade in de vorm van kleine putjes. Het is trouwens een Timken made in England. Dit bevestigd mijn vermoeden dat de speling ontstaan is door slijtage van de lagers.
Borging van selector loshalen.
De borging.

Dat was het voor vandaag. Dit heeft al met al een uur of 3 gekost. Een volgende keer kan het gemakkelijk in de helft van de tijd.

Ik kan een O-ringetje (van de selector shaft) en de 2 tandwielen van de 5e versnelling aan mijn bestellijstje toevoegen.Die selector shaft moet ik overigens nog uit elkaar halen.

Morgen de andere tandwielen bekijken. Hopelijk is de rest beter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten