zondag 8 januari 2012

Opruimen en klusjes

Nu het wachten is op onderdelen valt er niet veel meer te doen. Daarom maar alles opgeruimd zodat alles schoon en klaar is om op te gaan bouwen als de onderdelen er zijn.

Komend weekend zou ik als het goed is de vernellingsbak tot en met de 4e versnelling op moeten kunnen bouwen. En de motor wellicht de krukas monteren en hopelijk ook de zuigers. We zullen zien.

Lagertje van de secundaire as getrokken met de lagertrekker.
En de andere.
Nu nog de lagerschaaltje uit de prise as halen. Kan ik mooi de binnenlager trekker uitproberen. Wellich zou het ook kunnen met een poelietrekker (kleine met de armen omgekeerd), maar dat zou toch wel een lastig klusje kunnen worden. De binnenlager trekker was 60 euro en deze komt vas nog wel een keer van pas.
Binnenlager trekker gemonteerd.
En na een aantal klappen ligt de lagerschaal los. Bewaren voor montage van de nieuwe lagerschaal.
Dan maar voor het mooie de behuizing van de versnellingsbak geschilderd. En de accubak in de RX-5 gezet. Die had ik bij het doen van het chassis vergeten. Dat is een bekende plek waar de roestduivel toeslaat.

Wat denkwerk over afstelling van de speling....

Inmiddels heb ik een theorie waarom de 5e versnelling zo versleten is, namelijk de speling op het tandwiel van de 5e versnelling. Bij montage moet deze tussen 0,05 en 0.005 mm zijn. Als ik het me nog goed herinner zat er veel meer speling op (ik schat wel 0.5mm). Bij montage zal ik hier extra goed naar kijken.

Er zijn 4 plekken waar je moet shimmen op de juiste afstand (allemaal met een beetje speling, er mag geen preload op de lagers staan):

  1. Bij het tandwiel van de eerste versnelling. Daar zit een grote bus. Om dit goed te doen moet je een bus maken van 16.52mm hoog. Dat is dan de hoogte van de bus en lager samen. Met behulp van de speling tussen bus en clip kun je bepalen welke bus je moet hebben (FRC5243 - FRC5247). Ik gok maar even dat dit blijft kloppen. Die bus is aardig prijzig en waarom zou het niet meer goed zijn?
  2. Bij het tandwiel van de 5e versnelling (degene die bij mij kapot is gegaan) op de hoofdas. Deze moet je shimmen totdat de speling ook tussen de 0.05 en 0.005 mm ligt. (FRC5284 - FRC5302). Deze procedure is nogal vaag in de workshop manual, dus dat moet ik nog even goed bekijken (dummy spacer en je mag het tandwiel er niet te ver op duwen....
  3. Mainshaft speling. Ook hier geen preload en speling tussen 0.01 en 0.06mm door de juiste shim te plaatsen. Er zijn meerdere methoden om de juiste shim te bepalen. Ik denk dat ik voor de voelermaat-methode ga. Die is het eenvoudigste. Ik heb zelf nog een theorie over een simpelere methode, maar die moet ik nog even uitdenken en proberen als ik bij de bak ben en alles ga monteren. Dit met een eenvoudige schuifmaat.
  4. Layshaft speling. Idem als de mainshaft.
In mijn herinnering was deze speling ook te groot, want die was redelijk goed voelbaar (0.06mm) is volgens mij niet voelbaar. Uiteraard kan dit allemaal het gevolg zijn van slijtage van lagers. We zullen zien als de nieuwe lagers erin zitten hoe het uitpakt.

Nameten van de bestaande ringen levert de volgende gemonteerde onderdelen op:
  • FRC4343 1.99mm voor de prise as
  • TKC4643 1.99mm voor de layshaft speling
  • FRC5290 5.28mm voor de 5e versnelling

Geen opmerkingen:

Een reactie posten