zondag 22 januari 2012

Versnellingsbak monteren, motor inbouwen

Het is weer even geleden dat ik de voortgang bij heb kunnen werken, ik ben alle vrije tijd bezig geweest met zorgen dat er voortgang is.

De oil seal collar is binnen en ziet er netjes uit. Omdat deze over een O-ring wordt geschoven en in een keerring kan ik deze niet monteren door deze heet te maken. Dan maar weer erop persen met een moer op het einde van de hoofdas.
Een stapeltje oude lagers en het tandwiel van de vijfde versnelling. Zorgen dat het niet mee gaat draaien was even een uitdaging. Maar een pijpentang bleek voldoende en hij schuift er vervolgens vrij eenvoudig op.

Voorzichtig draaien zodat ik hem er niet te ver op draai. Vervolgens borgen met de veerring.
De nokkenas is inmiddels ook gearriveerd. Die waren ze in de grote bestelling van LRDirect vergeten mee te sturen. Een mailtje en hij werd meteen nagestuurd zonder morren. Alle nokken lijken op dezelfde positie te zitten. Het verschil tussen deze (3.9) en de oude schijnt te zijn dat alles 2 graden verdraaid zit. Met als gevolg meer power onderin. Daar wil ik het ook hebben.
De oilepomp openmaken is een kwestie van een 6-tal boutjes (SW10) loshalen. Gaat gemakkelijk. De oude pakking verwijderen bleek een leuk klusje, deze is werkelijk keihard geworden. De bout aan de linkerkant is van de plunjer voor de oliedruk. Een bout met een veer en een busje (plunjer). Ook die ga ik vervangen zodat de oliepomp weer helemaal top is.

De tandwielen van de oliepomp. Deze kun je er met wat op en neer bewegen uit trekken.
De oude en de nieuwe naast elkaar. Grote verschillen zie ik niet, maar ik had ook nooit problemen met de oliedruk (ik heb alleen geen oliedrukmeter, dus kan het niet onderbouwen). Alles netjes schoonmaken en weer in elkaar zetten. Wijst zich vanzelf.

Dan de keerring van het distributiedeksel. Deze heb ik vorig jaar vervangen, maar ik ben van mening dat je keerringen die los zijn geweest altijd uit voorzorg moet vervangen. Ze zijn goedkoop en vervangen is eenvoudig. Eerste alle kruiskopschroeven losmaken.

Deksel eraf en je ziet de keerring. Eruit wippen met een schroevedraaier. Altijd voorzichtig zodat je het pakkingsvlak niet beschadigt.
Deze past precies (Landrover wiellager 52mm). Voorzichtig tikken, want je kunt deze er helemaal doorheen tikken. Ik smeer altijd een beetje olie of vet op de binnenlip om beschadiging te voorkomen bij montage. Vervolgens de ring erop en de kruiskopjes weer vastschroeven en hij is klaar.

Koppelingsplaat monteren. Altijd gelijkmatig alle bouten aandraaien en ten slotte op momen (50NM). In het midden het tooltje om te centreren. Later zal blijken dat de plaat toch niet perfect in het midden zat. Het pinnetje dat in de spigot bush valt is namelijk erg dun. Moraal: volgende keer doe ik het op het oog / met de hand.
Monteren van het druklager en de pin van de hulpkoppeling. Alles werkt soepel.
Plastic clipje om de pin die in de koppelingshulpcylinder te borgen. Dit is een betere constructie dan bij de dieselmotoren. De vork van de koppeling is ook een degelijk geval.

En het kleine plastic clipje dat het druklager borgt. Dit is nou niet bepaald briljant ontworpen, wel goedkoop. Bij demontage vond ik overigens het oude clipje dat was losgeraakt.
Tijd om de versnellingsbak te monteren. In je eentje is dat niet alleen behoorlijk zwaar geval om te hanteren, je kunt ook niet zien waar de uitgaande as blijft. Deze moet precies in de tussenbak passen. De houten plank is om te zorgen dat de bak op de juiste hoogte komt. De tussenbak zit ook met 1 steun vast en kan bewegen. Dat draagt er niet toe bij dat het gemakkelijk gaat. Maar de aanhouder wint en hij schuift erin. Vervolgens alles weer vastmaken. Doordat het nauw is en er van alles in de weg zit geen eenvoudige taak. Gelukkig is nu alles schoon, dat scheelt alvast.

Wat moet er allemaal aangesloten worden:
  • Ontluchting met behulp van een banjo bout
  • Aansluiting laag / hoog en diflock
  • Handrem + steun
  • Aansluiting schakelaar van de achteruit
  • Aansluiting schakelaar difflock
Vervolgens binnen de pookjes voor hoog/laag en de versnellingsbak monteren, met een pakking ertussen. In de kit zit geen pakking voor laag/hoog. Dan maar met vloeibare pakking. Dan de aansluitingen voor de stangen van hoog/laag en difflock. Het is allemaal erg nauw zodat jer niet goed bijkunt. Echt een rotklusje.
Nu de versnellingsbak klaar is maar weer verder met de motor. De distributie is helemaal nieuw. Ik heb het bij origineel spul gehouden, geen Vernier set of zo. Dat spul is toch boven mijn budget.
De ketting zit strak, dus erop schuiven moet boven en onder tegelijkertijd gebeuren. En wel zo dat de markeringen naar elkaar toe wijzen. Als de timing niet klopt loopt de motor niet, ofwel loop je grote schade op. Nadat je deze gemonteerd hebt, draai dan de motor of alles soepel loopt. Op de foto kun je zien dat er tussen de spie van de nokkenas en het gat in het bovenste tandwiel een behoorlijke spleet zit. Die is om de olie aan te voeren en dus erg belangrijk.

Bij montage bleek dat de schroefdraaf in de neus van de nokkenas anders was dan de oude. Om de een of andere reden zijn ze bij Landrover geswitcht van metrisch (m12 x 30) in de oude naar imperial (7/16 UNF x 1 1/8"). Onverklaarbaar. Betekent dat ik nog een bout moet scoren voor ik verder kan.
Dan de tuimelaars vervangen. Ik heb een nieuwe as, veren en tuimelaars.
Demontage is een kwestie van het loshalen van de borgveer en alles op volgorde leggen. Kan eigenlijk niet missen. Door de strakke passing moet ik de "pedestals" eraf tikken met een kunststof hamer.
Op de foto kun je zien dat deze as aardig versleten was. Het schijnt dat de metalen deeltjes voor aardig wat problemen kunnen zorgen in de motor.
Vervolgens alle onderdelen in dezelfde volgorde monteren. De nieuwe tuimelaars zijn van staal. Mijn gevoel zegt dat de passing van de onderdelen heel strak zou moeten zijn. Er zit redelijk wat speling op deze. Dit lijkt me van later zorg. Mocht het niet bevallen, dan zijn ze ook snel en eenvoudig te vervangen.
Inbouwen van de motor. Na een paar pogingen en wat verschuiven ben ik tevreden over de balans. Liever nu iets meer tijd besteden, dan wordt de montage eenvoudiger.
Wat ik ook probeer, verder dan dit komt de motor niet. Lijkt als of de as niet in de spigot bush wil schuiven. Dan maar weer de motor eruit. Visuele inspectie laat zien dat de koppelingsplaat, ondanks het speciale tool, ongeveer 1mm scheef zit. Nadat ik de moeren van de koppeling voldoende los heb gehaald kan ik de plaat wat verschuiven en zit hij helemaal goed. Weer een lesje geleerd. Vervolgens schuift de motor er probleemloos in. Alle bouten rondom vastzetten en de motor is klaar om verder opgebouwd te worden.
Het blok ligt erin en zit vast. Rubbers van de motorsteunen monteren (nieuwe, nu met metrische draad). Nu nog de laatste loodjes van de versnellingsbak.
Nieuwe lagers op het input gear. Dit ging eenvoudig in de bankschroef met het oude lager om het nieuwe lager erin te persen. De lagerschaal van het achterste lager kon ik helaas niet vervangen, hier kon ik niet bij met de tussenbak nog onder de auto. Niet helemaal zoals het hoort, maar het is niet anders.

En de tussenbak is ook weer netjes dicht met nieuwe pakkingen. Als ik het goed had willen doen had ik ook de voorspanning van het lager af moeten stellen (tussen 2 en 9 kg). Dit bewaar ik tot de keer dat ik de tussenbak ga reviseren. Ik schat zo in dat het er in ieder geval niet slechter op is geworden dan het al was. Er kwamen Timken lagers uit en de nieuwe waren ook Timken. Ik verwacht van Timken dat de toleranties gelijk zijn (heel goed), en het dus niet nodig is alles opnieuwe te shimmen. Overigens is het zo dat in de nieuwere LT230 tussenbakken geen pakking meer zit tussen de lagerhouder en de bak. Is ook vreemd om heel precies te shimmen en er dan een papieren pakking tussen te stoppen.
Het deksel van het stuurhuis ook weer gemonteerd met een nieuwe O-ring en nog vloeibare pakking extra. De speling zal ik later nog moeten afstellen. Hopelijk is deze nu helemaal lekvrij. Het deksel lekte bij 1 moer nadat deze gereviseerd was.
Deksel van het vliegwielhuis, met nieuwe rubberen pakking.
Vloeibare pakking, zodat het straks goed dicht zit. Ook handig bij montage, dan blijft het tenminste tijdelijk op zijn plaats zitten.
En de rubberen strip aan de bovenkant. Bij montage eerst de 2 pasboutjes (SW13) links en rechts monteren. Deze hebben een verdikking om de plaat naar boven te duwen. Dit om de rubberen strip goed aan te duwen.

Vervolgens olie in de versnellingsbak (ATF Dextron II) en in de motor. Volgens Haynes 5.1 liter, maar ik heb er zeker een liter of 6 in moeten gooien totdat het nivo op High stond op de peilstok. En het oliefilter komt daar straks nog bij.
Goudgele olie.....

Als het goed is komen begin volgende week de klepseals en de bout van de nokkenas, zodat de kleppen afgemonteerd kunnen worden. Daarna kunnen alle andere onderdelen op de motor gemonteerd worden. Dat zijn er aardig wat, maar als het goed is vrij eenvoudig sleutelwerk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten