zaterdag 14 januari 2012

De versnellingsbak weer in elkaar zetten

De meeste onderdelen voor de versnellingsbaks zijn binnen met de revisiekit van Rimmerbros. Vreemd genoeg zit daar geen oil seal collar bij.
Er zit ook een nieuw tandwiel voor de achteruit bij (en het asje). Alles zit al netjes gemonteerd. Montage is een kwestie van de oude van het asje schuiven en de nieuwe erop.
En het nieuwe tandwiel van de 5e versnelling. De oude had ik met een tiewrap netjes op volgorde gehouden.
Alle onderdelen op volgorde uitgestals. Ook de synchro ring vervang ik, samen met en het naaldlager. Montage is overigens pas 1 van de laatste dingen.
Alles weer opstapelen en een tiewrap er omheen.
 Volgende stapeltje. Bij deze is het slipper pad de rechtste kapot. Mijn eigen foutje. Die had ik meteen nieuw besteld.
Alle onderdelen weer apart. Vervolgens weer de oude onderdelen door nieuwe vervangen en weer opstapelen.
En natuurlijk het slippen pas vervangen. Vern losmaken. Deze hebben de neiging weg te willen springen, dus het is verstandig er iets boven te houden als je ze losmaakt.
Buitenste ring eraf tillen.
Slipper pads vervangen door de nieuwe.
 Ring erover schuiven.
Veren monteren aan beide zijden. Het gebhaakte begin dient in dezelfde pad te zitten en de veren in verschillende richting (de ene tegen de klok in en de andere met de klok mee).
Eerste, achteruit en tweede versnelling. Ook hier de synchro's en naaldlager van de 2e versnelling vervangen (1e zi niet in de kit, die schijnt niet gauw te slijten.
Ook hier weer hetzelfde. Links de grote bus. Deze komt in verschillende maten om speling af te stellen. als je een andere as plaatst, of andere tandwielen moet je deze weer afstellen.
Ook een nieuwe synchro ring voor de prise as. Vervolgens alle lagers vervangen.
Kleine lagerschaal van de prise as. Dit gaat heel simpel met dop 30 en een kunststof hamer. Gewoon veel kleine klapjes geven en geduld, dan kan er niks misgaan.
Nieuwe lagertjes op desecundaire as. Heet maken (200 graden) en ze zakken er zo op.
De andere kant idem. Van de prise as heb ik geen foto gemaakt. Dit was een Britpart lager (de rest was Landrover of Allmakes (Timken denk ik). Als enige verkleurde deze goud-achtig in de oven. Ik hoop niet dat dat iets over de kwaliteit zegt.
Opbouwen van de hoofd-as. Eerste de lage versnellingen. Die schuiven er gewoon overheen. De grote bus was erg strak.
Dan een lager erop persen. Met heet maken lukte het helaas niet. Als je geen draaibank hebt moet je inventief zijn. Dus met de krukaspoelie en diverse oude lagers en de oils seal collar en vervolgens een moer die op de as paste kon ik het lager erop persen. Met een stevige pijp van de juiste lengte was het veel eenvoudiger geweest, maar die had ik niet.
Circlip erop. In de kit zat een heel zakje ipv eentje.
De oude (links) en de nieuwe naast elkaar. Hier kun je zien dat het verstandig is een nieuwe te monteren.


 As omdraaien voor derde en vierde versnelling.
Tandwiel met Synchro ring. De rest moet erop geperst worden. Daarbij moeten de uitsparingen in de synchro ringen exact overeenkomen met de slipper pads, anders druk je het zaakje uit elkaar, of beschadig je het een en ander.
De baulk ring (nederlands?) kun je er met een dop of pijpsleutel voorzichtig optikken. Gaat niet moeilijk, maar door het tikken kan de ring verschuiven zodat de slipper pads eruit vallen. Dan heb je een leuk puzzeltje...
Afstandsring erop en lager na verhitten erop laten zakken. Erop tikken is ook eenvoudig, bijvoorbeeld met een dop.
Vervolgens weer de hoofdas met de selectors eraan in het deksel laten zakken. De secundaire as plaatsen. Dan nog het tandwiel van de achteruit. Deze kun je op het deksel plaatsen en vervolgens het asje van onderdoor het tandwiel steken. De volgorde is: afstandsbus, tandwiel, ring. Om te zorgen dat het asje niet uit het deksel valt kun je bijvoorbeeld er een tiewrap omheen doen, of zorgen dat het asje boven je bankschroef zit. Alles is nogal instabiel, wat het nogal lastig maakt om te zorgen dat er niks om- of uitvalt.
Zo bijvoorbeeld.
Kogeltje, veer en schroef (met loctite), vervolgens nog borgen met een pons.
Pakking plaatsen en voor de zekerheid nog wat vloeibare pakking.
Behuizing eroverheen laten zakken. Controleer dat je de kam op de juiste positie ziet zitten.
Borging plaatsen.
Tandwiel van de 5e versnelling. Na de nodige spookverhalen over het lastige plaatsen was ik op alles voorbereid. De as had ik aan de onderzijde ondersteund zoals beschreven in de handleiding (strip met ringetje onder de as). Na verhitten (250 graden !) gleed het tandwiel er zo op. Geen centje pijn.
Naaldlager van de vijfde versnelling. Montage door de kooi een klein beetje open te buigen en over de as te laten zakken.
Nieuwe tandwiel met synchro erover laten zakken. Ook deze moest met zachtjes hameren op zijn plek getikt worden. De ring bovenop is een pasring, die in verschillende diktes te verkrijgen is. Gelukkig bleek het bij mij nog de goede te zijn.
 En circlip plaatsen.
Nieuwe moer. Borgen van de moer gaat op dezelfde manier als bij losmaken. Vervolgens met een centerpons de bovenzijde van de moer in de sleuven in de as tikken. Niet vergeten om de aandrijving van de oliepomp te monteren.
Beugel monteren.
En de rest monteren zoals het zat. De ronde pin zorgt voor het schakelen. Het busje met de kraag moet met de lange zijde naar beneden gemonteerd worden. Zo niet, dan past straks het deksel niet, of staat de bak altijd in z'n 5.
Pakking op het huis van de 5e versnelling. Bij het testen van de oliepomp bleek deze te haken. Was zeer waarschijnlijk wat slijtage in het huis. Gangbaar gemaakt en nu werkt het prima.
Huis laten zakken en vastschroeven.
Dit O-ringetje is lek, wat tot gevolg had dat er ATF op plekken kwam waar het niet hoorde. Dan maar het hele bedieningsmechanisme uit elkaar halen.
Alles uit elkaat en nieuw O-ringetje op de as.
Oude en nieuwe O-ring naast elkaar.
De keerring plaatsen in het deksel van de prise-as is eenvoudig met een dop.
Door de pakking weg te laten hoef ik geen andere shims te halen. Alles draait soepel en ik voel geen speling meer. Ik denk dat ik het hier maar bij laat, want het is in iedr geval een stuk beter dan het was. Het blauwe is vloeibare pakking, deze komt er heelgelijkmatig aan alle kanten uit, zou dicht moeten zitten lijkt me.

Met wat tape zorgen dat de O-ring van de uitgaande as niet beschadigt wordt.
 O-ring erover schuiven en in de tweede groef plaatsen.
Keerring plaatsen. Nu nog de oil seal collar. Die heb ik helaas nog niet binnen en zat vreemde genoeg niet in de service kit van Rimmerbros.

Is het geen plaatje. Het moment om te testen of alles werkt. Er zit geen olie in, dus het gaat af en toe wat stroef, maar alles lijkt te werken. Of het helemaal goed is kom ik helaas pas achter als alles weer in de auto zit. Verder met de revisie van het blok.












Geen opmerkingen:

Een reactie posten