zaterdag 17 december 2011

Revisie van onze Range Rover 3.5 v8 uit 1985

Vandaag is het zover: ik ben gestart met de revisie van onze Range Rover. De motor had al langer een tik, die langzamerhand erger werd. Mogelijk een kantelende zuiger, of een krukaslager. Wat het ook zal blijken te zijn, tijd om hem eens goed onder handen te nemen. Het is immers ons dagelijks vervoer en dat moet natuurlijk helemaal in orde zijn. Ik ga alle bewegende delen vervangen die aan revisie toe zijn, of waarvan het verstandig is om ze te vervangen. De koppeling, hulpcylinder en dergelijke neem ik meteen ook mee. Dan kan hij er weer 200.000 km tegenaan hoop ik.

Ik probeer de nodige foto;s te maken van iedere stap in het proces. Niet alleen handig om vast te leggen hoe alles in elkaar hoort bij het straks weer monteren, maar gewoon leuk om ook het thuisfront te laten zien wat ik vandaag weer gedaan heb.





Zo zag het eruit toen ik vanmiddag rond 12:00 ben gestart. Eerste stap was het verwijderen van de accu, om ongelukjes te voorkomen. Daarna stuk voor stuk alle leidingen loshalen die van de motor naar de rest van auto lopen. Niks moeilijks aan, maar het zijn er aardig wat.
Eerst het luchtfilter, gaskabel, chokekabel en de slangetjes van de benzineleidingen losgehaald.
Zo zaten de aansluitingen op de dynamo. Handig voor over enkele weken.
Hetzelfde geldt voor de ansluitingen op de bobine. Uiteindelijk heb ik die vast laten zitten en de verdeler aangesloten laten zitten en opzij gelegd.
Airco loshalen en ook opzij leggen. Fan loshalen van de waterpomp. Dat zijn 1.2" moertjes. Gelukkig zaten ze niet zo vast dat de waterpomp mee ging draaien. Soms zit het mee...
Dan het koelsysteem aftappen (met een slangetje uit de radiator hevelen) en de slangen loshalen aan de kant van de kachel. Vervolgens de grote slangen loshalen en het restant van de koelvloeistof aftappen. Daar hadden ze bij Range Rover wel eens iets beters op kunnen verzinnen !
Vervolgens het inlaatspraatstuk verwijderen. Nu begint het langzamerhand al een kale bedoening te worden. Ook meteen maar de massakabels (3) en de aansluitingen van de startmotor loshalen.
Kleppendeksel eraf. Het ziet er redelijk schoon uit en goed vol met olie. De pomp lijkt prima te werken.
Valley Gasket eraf, ook hierponder ziet het er prima uit.
Kleppentreinen verwijderen en alle klepstoters en stoterstangen. Licht slijtage, maar verder geen opvallende zaken. Het lijkt er niet op dat het geluid hiervandaan gekomen zal zijn.
Klepstoters zien er netjes uit. Lichte schotelvorming, klepstoters hebben netjes rond gedraaid.
Volgende is de krukaspoelie (SW 22). Losgekregen door de auto in de 5e versnelling te zetten en met een verlengstuk los te draaien (linksom). De timing cover zit vast met een aantal verstopte bouten (lange), waarvan er 1 achter de poelie van de waterpomp verstopt zit. Ook de voorste 2 boutjes van de sump pan moeten los.
Ook hier geen gekke zaken. Netjes schoon (van binnen dan) en geen lekkage van de keerring. Die heb ik overigens een jaar geleden vervangen, dus dat zou me ook verbaasd hebben.
De distributieketting ziet er prima uit. Britpart kan blijkbaar ook goede onderdelen leveren. Deze zit er nu 1 jaar op en geen enkele zichtbare slijtage. Zonde om er weer een andere op te zetten, maar ik doe dat voor de zekerheid toch maar. Kost tenslotte maar enkele tientjes (ketting en tandwielen).

Einde van dag 1. Morgen heb ik hopelijk de motor eruit. Ben vooral bang dat de uitlaten in de weg zullen zitten. Dat zijn Spaghetti uitlaten, met verschrikkelijk weinig bewegingsruimte. Misschien is het het eenvoudigste om maar gewoon de koppen eraf te halen?

1 opmerking: