zondag 18 december 2011

Motor eruit

Vandaag is het de bedoeling om de motor eruit te halen, zodat hij volgende week bij het revisiebedrijf kan zijn (hopelijk vrijdag voor Kerst). Ze hebben aangegeven de revisie in 1 dag te kunnen doen, ik ben benieuwd. Ik ben vandaag wat later (om 1 uur) begonnen, het is ten slotte zondag.

Als eerste de distributieketting eraf gehaald. Nu kon ik tenslotte de bout er goed uit krijgen door de motor te blokkeren. Vervolgens alle bouten loshalen die de motor aan de versnellingsbak vasthouden. Dit waren er 8 en ze zaten behoorlijk goed vast. Overigens SW 14 voor de liefhebber.

Met die bouten ben ik het grootste deel van de tijd bezig geweest, ze zaten namelijk nogal verstopt. Met wat verlengstukken en een knietje kwamen ze tenslotte allemaal los. Vervolgens het blok in de motortakelgehangen.

Uiteraard was er geen beweging in te krijgen: motor en blok zaten goed verkleefd. Nog maar eens controleren of ik niks vergeten ben. Dan nog maar wat losse onderdelen eraf gehaald (startmotor, caterpan en deksel vliegwiel) om te kijken of er niet ergens een bout verstopt zat. Niet dus. Bij het afhalen van het deksel van het vliegwiel bleek dit wel een mooie plek te zijn om met een koevoet wat kracht te zetten. Met een beetje gepast geweld schoot het zaakje tenslotte los.
Ook hier geen gekken zaken, de koppeling is mooi schoon. De standaard hijsogen zijn niet ideaal, het blok hangt scheef en achterover. Dat gaat echt niet werken bij de montage en zal ik wat anders moeten verzinnen.
 Dat komt later wel.
Het blok in de lucht, maar nu de distributiezijde.
En weer veilig op de grond om te overnachten.

De nokkenas kan er nu uit om wat beter te bekijken. Op zich niet slecht na 200.000km, maar wel wat slijtplekken. Er komt een nieuwe (3.9) in.

Vrijdag de cylinderkoppen eraf, krukas eruit en alle zuigers. En dan naar het revisiebedrijf.

3 opmerkingen:

  1. Hi Dear,

    I really prefer your blog..! This blog are very useful for me and other. So I see it every day.

    "Perkins motor reviseren"Wij bieden de beste diensten aan in Revisie van Motor, Perkins Motor Reviseren, Revisie voor Caterpillar, Mercedes, Deutz, Iveco, Fpt, Scania en meer.

    Check out URL for more info: - http://new-motoreco.be/nl/



    BeantwoordenVerwijderen
  2. https://deveablueknight.blogspot.com/2019/12/motor-revisie.html?showComment=1581923508060#c4580332736884239599

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Dear,

    I Like Your Blog Very Much. I see Daily Your Blog, is A Very Useful For me.

    You can also Find http://new-motoreco.be/nl/

    BeantwoordenVerwijderen