dinsdag 27 december 2011

Schoonmaken onderdelen

Vandaag vooral bezig geweest met het schoonmaken van allerlei onderdelen, zodat ik alles straks schoon in elkaar kan zetten.
Als eerste de timing cover. Een draak om schoon te maken met allerlei hoekjes en gaatjes.
Zo zag het Bell house (koppelingshuis?) er uit. Toen ik de Range kocht was het een echte olieboot. De rubberen pakkingen aan beide zijden van de vally gasket waren niet gemonteerd (!) zodat er sloten olie over het bell houde en versnellingsbak liepen. Met als resultaat een dikke ingeharde koek. Na enkele uren (!) schrobben met benzine mag het resultaat er zijn.
Vervolgens nog de steun van de airco, die ook onder een dikke laag ingekoekte olie, zand etc zat. Deze was ook een uitdaging vanwege de kleine hoekjes. Het werd schrobben met een tandenborsteltje om alles schoon te krijgen.

Naast de genoemde zaken heb ik ook nog allerlei andere onderdelen schoongemaakt, zoals de kleppendeksels, spanwieltje van de waterpompsnaar, motorsteunen, ventilator, etc.

Nu ik het bell house van de versnellingsbak heb lijkt het verwijderen van de hoofdbak (lt77, code 52A) nog een eenvoudig klusje. Zoals ik het zie is het een kwestie van enkele bouten loshalen op de bak, de bout van de hoofdas achter het dekseltje achter op de tussenbak en ik kan het eraf schuiven.

Morgen ga ik het deel van het chassis in de motorruimte in de RX5 / RX10 zetten. Als ik dan nog tijd over heb toch nog maar eens goed naar de versnellingsbak kijken. Als het in de planning past is een revisiebak het overwegen waard. De bak maakt namelijk aardig wat lawaai in de vijfde versnelling.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten