vrijdag 23 december 2011

Naar het revisiebedrijf

Vandaag had ik alleen de ochtend om het blok helemaal uit elkaar te halen en alles weg te brengen.
Eerst de koppeling eraf. Ziet er nog aardig uit, wat brandplekken, maar zeker nog niet versleten. Er waren ook totaal geen problemen mee. Uiteraard wordt alles vervangen.
De linkerkop eraf. Achteraf had ik de bouten even los moeten zetten terwijl deze nog in de auto zat. Nu kon ik het blok niet meer goed tegenhouden. Geen opmerkingen verder, behalve dat er al redelijk wat kool op de zuigers zat. En dat terwijl we voornamelijk op LPG rijden. De voorste en achterste zuiger zijn duidelijk blootgesteld aan een armer mengsel.
Rechts een vergelijkbaar beeld. De Britpart koppakkingen hebben zich prima gehouden.
Even op zijn kop om de krukas te verwijderen.

Alle zuigers eruit. Nummer 1 en 7 heb ik 1 jaar geleden vervangen. Waren Britpart zuigers, maar zagen er nog als nieuw uit. Prima. Overigens vrijwel geen blowby. Ik had namelijk tegelijkertijd alle zuigerveren vervangen.
En wat dichterbij. De rechtse 2 waren originele zuigers. Daar staan wat krassen op, maar verder niets byzonders.
Nu de krukas eruit door de bouten van de lagerkappen los te maken.

Krukaslagers. Aan vervanging toe, vooral de meest rechtse (distributiezijde).

En een close up.

Het hele zaakje ligt nu bij de Helmondse Motoren Revisie. Ze hebben meteen alles opgemeten en ik heb het volgende met ze afgesproken:
  • Krukas slijpen op 0.010" ondermaat
  • Big ends slijpen op 0.010" ondermaat
  • Boren en honen op 0.020" overmaat
  • Kleppen slijpen
  • Koppen vlakken
  • En natuurlijk alles reinigen
Als het dan niet meer goed is weet ik het ook niet meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten